nuff

Thursday, April 7, 2011

Abah....Jumpa Di Sana..

Terlihat di memo kawanku dicatatnya 7 April "birthday mama". Aku pun wish la, selamat panjang umur untuk ibu kamu. Jam menunjukkan 6 petang,pensyarahku Mr Abu Thaher juga dah bersiap utk meninggalkan dewan kuliah. Namun fikiranku masih terganggu selepas aku mengucap selamat untuk ibu kawanku. Aku rasa ada sesuatu perkara yang penting pada tarikh 7 April ini tetapi aku masih tak dapat ingat. Namun aku terduduk sekejap selepas solat maghrib dan aku cuba ingat apa yang ada pada 7 April. Baru aku teringat. ABAH... ABAH.... ALLAH. Boleh terlupa aku tarikh kepergian abah, insan yang paling aku sayang.





Masih aku teringat 7 April ketika aku menuntut di Kolej Matrikulasi Arau, Perlis aku menerima berita yang senak menusuk jiwa, pedih meluluh jiwa tentang kepergian abah yang kucintai. Kawanku memaklumkan aku ketika aku sedang menunggu iqamah utk solat asar. luluh berderai jantung, lembik seluruh jasadku, berderai airmataku. Yang terpacul dibibirku hanya Allah... Allah.... Sedih toksah nak cerita. Solat asarku pada 7 April hanya berlinangan air mata berderai jatuh. Khusyuk entah ke mana. Hati berbaur antara sedih atau pasrah...

Mana taknya org yang paling kita sayang meninggalkan kita. Abah seorang yang aku sangat hormati. Arwah sangat penyanyang orangnya. Balik kerja kadang abah yang masak dan dia suapkan pulak dekat adik2. buka adik umur 2 tahun. adik adikku yang sudah tingkatan 2 jugak disuapkan. termasuklah along kesayangannya ni(saya). even masa form 5 masih merasa nasi suapan abah. Rindunya abah... Pada hujung tahun 2005 abah diserang penyakit saraf . ini telah mengganggu pejalanan sendi abah yang menyebabkan abah gagal berjalan dan terpaksa menggunakan kerusi rodanya. Emosi abah terganggu, ketika abah di hospital abah banyak kali melakukan tindakan luar kawalan. mundar mandir dari wad ke wad, mintak dihantar pulang ke rumah sehingga satu hari pernah abah diikat oleh kakitangan hospital. Allah sedihnya. Kebetulan sekolahku terletak di bandar dan sejalan dgn hospital, pulang shj dari sekolah aku terus bergegas ke hospital. 2 minggu juga lamanya.




Dari kiri: arwah abah dalam bulatan

Aku paksa diriku mengulang kaji pelajaranku di hospital utk SPM dan tidur di lantai tingkat 7 hospital kuala terengganu. Begitu terbekas lagi kenanganku menjaga abah insan yang aku sayang. Berbalik kepada ceritakau di matrik setelah aku mendapat berita kematian abah aku terus bergegas ke bandar kangar utk membeli tiket bus ke kuala terengganu. bas aku pukul 8 malam namun perjalanan ke kuala terengganu mengambil masa 10 jam. aku hanya terbayang wajah abah di mataku. bacaan quran tak lekang dibibirku akau hadiahkan kepada arwah abah. bilalah bas ni nak sampai kata hati aku. jam 9 lebih ketika bas berada di Jitra kedah nenekku telefon. dia bertanya arwah abah ni nak kita kebumikan malam ni boleh ke? aku teringat la hadis nabi yang mengatakan 3 perkara yang harus disegerakan. salah satu adalah pengkebumian jenazah. aku sangguplah pertanyaan nenekku.

Bayangkan bagaimana perasaan aku bila saat terakhir sebelum arwah abah disemadikan aku tiada disisinya, alangkah hibanya hati ini. Besoknay setibanaya di kuala terengganu aku terus melulu ke pusara abah yang masih merah. berlinangan air mataku.... sedeih sukar diliahkan, sebak, sesak dan rasa macam lemas tak bernafas. namun aku redha inilah ketentuan tuhan. Walaupun kita tak bersua didunia ini abah, semoga Allah pertemukan kita di alam yang kekal abadi. Amin. Semoga roh abah dicucuri rahmat. Al Fatihah


2 comments:

  1. ...im always there to be the best for u....semua nie adalah ketentuan Ilahi...
    La Tahzan....:)

    ReplyDelete
  2. thanx for anonymous. kalo komen catit sket nama. mana tau kot kawan2 lama. from admin:bahteraiman88

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails