nuff

Tuesday, May 31, 2011

Bukan gagal tapi tersasar

Salam. Sudah lama rasanya menyepi dari alam maya ini. Bukan niat nak mensawangkan blog ini tetapi mengakui kesilapan diri ini yang selalu gagal dalam pengurusan masa. Alangkah indahnya kalau masa boleh diterbalikkan atau dijual di toko toko runcit. tapi malangnya tiada pak.

Saya sangat setuju kalau ini dikaitkan dengan kegagalan diri untuk meletakkan satu sasaran dan hala tuju yang jelas lagi ampuh. bukannya cita-cita kecil yang hanya bermain dipinggir bibir. bila kita bercakap tentang halatuju ia sudah pasti melibatkan dua matlamat. ini seperti yang Allah firmankan dan lazim kita membacanya dalam solat harian kita.


رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّا

RABBANAA AATINAA FID DUN-YA HASANAH, WAFIL-AAKHIRATI HASANAH, WAQINAA 'ADZAABAN NAAR

"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka." (QS. Al Baqarah: 201)

Doa kita ini adalah memohon untuk diberikan kebaikan di dunia dan juga kebaikan di akhirat. Paling utama yang perlu kita utamakan adalah matlamat akhirat yang akan kekal kita disana selamanya. Tanpa menidakkan amal usaha didunia dan kejayaan keduniaan. kita jadikan kejayaan di dunia kita sebagai jambatan untuk kita menuju akahirat.

Tetapi hidup ini satu pertempuran, satu peperangan yang pastinya ada yang kalah dan ada yang menang. begitu juga diri kita. kita ada wajah keimanan, ada wajah kegananasan, ada wajah kebinatangan dan ada juga wajah kesyaitanan. Ini semua berlaku dek kerana pertempuran yang besar dalam diri kita iaitu pertempuran di antara an nafs dan juga al wahy. iaitu diantara iman dan juga hawa nafsu.

Kegagalan dalam dua pertembungan inilah yang akhirnya mereflectkan pula kepada perangai zahir seseorang manusia itu. Abu Ammar dalam bukunya yang masyhur muntalaq menulis bahawa tidak akan berlaku percampuran di antara al wahy dan an nafs. pilihlah jalan yang lurus. Jika kita tersasar jangan la terus memudik kapal tanpa kompas. kelak merugi masa dan harta. Tanyalah pada orang yang tahu. sebelum kita menutup mata selama lamanya lakukanlah penambah baikan terhadap iman kita. isi kelompangan sana sini. carilah teman yang soleh sebagai pemandu jalan supaya kita tidak sesat dijalan. bukannya kita gagal atau sesat tetapi sedikit tersasar sahaja. scorer bola pun kadang2 tersasar juga kawan. salam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails